bulanti-ve-kusma

Bulantı Ve Kusma

NEDİR?

Bulantı; mide içeriğini ani çıkarma ihtiyacının hissedilmesi, midede belirgin rahatsızlık hissi olarak tanımlanabilir.

Kusma mide içeriğinin yemek borusu ve ağız yoluyla aniden çıkartılması anlamına gelir. Bulantı ve kusma genellikle birbirine eşlik eden, benzer nedenlere bağlı olarak oluşup, vücudumuzda aynı mekanizmalarla oluşan yakınmalardır.

Öğürme ise sıklıkla ardından kusmanın gerçekleştiği solunum ve karın kaslarının ritmik kasılmasıdır.

NEDEN OLUR?

İnsan vücudu potansiyel olarak zararlı olabilecek maddeleri veya canlıları vücuda girer girmez uzaklaştırmak için birçok savunma mekanizmasına sahiptir; burundan uzaklaştırmak için hapşırma, akciğerlerden uzaklaştırmak için öksürük, bağırsaklardaki zararlı kimyasal, toksin veya canlıları uzaklaştırmak için ishal, kan dolaşımındaki veya midedeki zararlı oluşumları uzaklaştırmak için ise kusma gibi.

Bulantı beyin sapındaki merkezler tarafından kontrol edilir.

Uyarıları değerlendiren beyin sapı merkezleri, solunum ve karın kasları ile mide ve bağırsaklarımıza komutlar gönderir. Aslında kusmanın gerçekleşmesinde mide pasif bir role sahiptir. Beyinden gelen komutlar ile karın kaslarında ve diyaframda ani bir kasılma olur. Mide ile yemek borusu arasındaki bağlantının gevşemesi ve mide çıkışının kasılmasıyla birlikte içeriğin bulantı ve kusma gerçekleşir.

Kusmanın bir hastalık değil hastalık işaretidir ve genellikle birden fazla nedene bağlıdır.

Bulantı ve kusmaya;

• Nörolojik (ağrı, migren, intrakranyal bası, vestibuler norinit, ,morning sickness, blumia nervosa vb.)
  • Labirent (motion sickness, menier hastalığı)
  • Psikolojik (duygusal stres, bulantı beklentisi, psikiyatrik bozukluklar vb.)
  • Endokronolojik (gebelik, tiroid bezi bozuklukları, vb.)
  • Biyokimyasal (Diyabet hastalarında kan şekerinin yükselmesi, kandaki normalden yüksek kalsiyum seviyesi görülmesi vb.)
  • Refleks (Yüksek ağrı)
  • İlaç ve tedavi nedenli (kanser kemoterapisi, uyuşturucu etkiye sahip ilaçlar, digoksin, immunoterapi, nikotin, antibiyotikler, aşırı alkol tüketimi, radyoterapi
  • Ameliyat sonrası (anestezikler, analjezikler)

gibi tedavi ve durumlar neden olmaktadır.

Uyarı

24 saati geçmeyen bulantı ve kusmalarınız için doktorunuza başvurunuz.

BULANTI VE KUSMADA AROMATERAPİ

Bulantı ve kusmada klasik tedavi yöntemler sıkça etkili olsa da bazı kişilerde kullanılan ilaçların yan etkisine karşı toleranslı değildir. Veya ilaç almaya tepki gösterebilirler. Ayrıca bazı kişilerin kusması dursa bile bulantı hissinin geçmediği bilinmektedir. İşte bu nedenle aromaterapi, tek başına veya klasik tedaviler ile kullanılabilmektedir.

Aromaterapini bulantı üzerindeki etkileri ile ilgili yapılmış birçok çalışma vardır. Bu çalışmalar bazen tek esansiyel yağ bazen de karışımlar ile yapılmıştır. Bulantı ve kusmada kullanılabilecek kokular bulantı tipine ve olası süresine göre değişiklik gösterir. Ayrıca kişinin tercihleri, geçmiş bağlantıları önemlidir.

• Kişiye özel hazırlanan koku karışımı ile beyinde bulunan “zevk hafızası alanı” ile etkileşim sağlanması
  • Mekanizması hala tam bilinmeyen ancak birçok esansiyel yağın, ağrının algılanmasında yarattığı değişim

Klinik Aromaterapi seanslarında; danışanın sağlık öyküsü ile beraber beslenme alışkanlıkları, yaşam tarzı gibi bilgileri alınmaktadır. Yapılan koku ve duygu çalışmalarında kişinin geçmiş koku bağlantıları, beklentileri, uygulama şekilleri değerlendirilir ve kişinin koku profili oluşturulur.