Hamilelikte Bulantı ve Aromaterapi

Hamileyim ama ben ben değilim

hamile-kadin

Hamilelik, kadınlar için her açıdan özel bir dönemdir. Anne adayları, vücuttaki hormonal değişiklikler ile birlikte hem duygusal hem de fiziksel olarak değişimler yaşarlar. Doğacak bebeğin heyecanı devam ederken, yaşanan bazı sıkıntılar anne adaylarını strese sokup süreci zorlayabilir. Sırt ağrıları, bacaklarda şişme, mide yanmaları ve hazımsızlık, uykusuzluk ve bulantı hissi gibi.

Hamilelikteki bulantı, genelde hamileliğin dördüncü ayında yok olur ancak bazı anne adayları bu hissi neredeyse tüm hamilelik sürecinde sabah, gece demeden bazen de kusmayla birlikte yaşamaya devam ederler. Gebelik dönemi dışında da araba tutan, migren şikayeti olan, çeşitli tat ve kokulara karşı midesi hassas olan ve ikiz ya da üçüz bekleyen kadınlarda bulantı şikayeti görülmesi daha olasıdır. Hamilelikte yükselen öströjen gibi hormonlar, beynimizde bulunan hipotalamusu etkileyerek tansiyonda dalgalanmalara, sindirim sisteminde değişikliklere neden olur. Bu durum bulantı hissini tetikler. Bulantı bir kez başladığında 1 ila 4 saat arasında bir süre devam edebilir. Ve bu süreç hamileleri depresif bir ruh haline sürükleyebilir.

Aromaterapi hamilelik döneminde nasıl destek sağlar?

Aromaterapi, bilinçli ve doğru kullanılması şartıyla kadınların bu özel döneminde güvenle kullanılabilir.

• Hamilelikte oluşan yan etkileri azaltır
  • Anne adayının kendisini daha sağlıklı ve güzel hissetmesini sağlar
  • Onun kendine güvenini destekler.
  • Klasik tedavilerin yan etkilerine uyumlu olmayan veya etkisini göremeyenler için idealdir.

Aromaterapi ile bulantı tedavisinde; hamelelere direkt koklayabileceği(inhalasyon) ve kişiye özel bir koklama ürünü sunulmalıdır. Ortam kokulandırmaları uygun değildir.

Hamilelikte kullanılabilecek kokular

• Melez nane esansiyel yağı (Mentha x piperita): Bulantı için yüzyıllardır kullanılır. Aynı zamanda ağrı ve spazmı iyileştirir.
  • Bahçe nanesi (Mentha spica): Melez nane gibi kullanılır. Beynin farklı bir bölümüyle çalıştığı için etkisi daha bile uzun olabilmektedir.
  • Zencefil esansiyel yağı(Zingiber officinale): Yapılan bir çok çalışmayla son derece etkin olduğu kanıtlanmıştır.
  • Lavanta (Lavandula angustifolia): Lavanta tek başına değil ama mide bulantısına karşı hazırlanan karışımlar içerisinde sıkça yer alır.
  • Kakule (Elettaria cardamomum): Hindistan’da geleneksel olarak bulantı ve kusmada kullanılan kakule, modern çalışmalarda da tek başına veya karışımlarda kullanılmaktadır.
  • Bergamot (Citrus bergamia): Daha çok başka rahatsızlıklarda kullanılan bergamot yağının, 2011’de yapılan Portland’da 72 kişide yapılan bir çalışma ile mide bulantısında da etkili olduğu görülmüştir. Limon ve portakal yağlarının da benzer etkisi olabilmektedir.

Esansiyel yağların kullanımları uzmanlık gerektirmektedir. %100 doğal olsalar da çok güçlü maddelerdir ve direkt bir şekilde uygulanmazlar.